Jumaat, 4 November 2011

Fikir Positif

Hidup kita ni kena sentiasa berfikiran positif dlm apa jua keadaan sekalipun....mmg la manusia mana ada yg perfectkan..mesti akan ada silap dan salahnya dalam kita mengemudi kehidupan duniawi kita ni. Belum tambah lagi ngan karenah manusia yg mcm- mcm hal...


Kadangkala kita mengidamkan sesuatu berlaku, tetapi yang lain pula terjadinya. Sebaliknya, ada yang kita tidak inginkan sama sekali, tetapi itu pula yang terjadi / berlaku. Apabila berlaku demikian kita akan menyesal, marah dan kecewakan...


Pagi td masa aku msk toilet, aku ternampak kawan aku menangis, so aku terus la tanya kenapa??? 


Aku     :  Kenapa ko nangis ni?


Kwn    : aku sedih keta aku kena langgar ( sambil air mata meluncur laju keluar ) 


Aku     : Teruk sgt ke keta ko kena langgar?


Kwn    : Teruk gak la habis bumper belakang keta aku, tp yg aku sedih sampai hati org yang 
              langgar tu lari mcm tu jer.


Aku     : Sabar la nak buat mcm mana, ada la tu rahsia tuhan yg kita x tahukan...


Kwn    : kenapa la nasib aku selalu je mcm ni, dah la laki aku br je byr insuran, aku sedih    
             kenapa selalu terjadi kat aku, dulu keta kancil pun mcm tu gak. Aku ni selalu       
             menyusahkan jer.  Aku dah beringat dah tp kena gak...( byk la penyesalan yg keluar dr  
             mulutnya )


Aku    : Sabar la..aku tahu klu aku kat tempat ko pun..aku mcm ko gak, tp benda dah lepas x  
             guna pun ko nak nangis..benda tu dah berlaku pun..cuma sekarang ko pk benda yang  
             akan ko hadap ni ( kata aku ngan panjang lebar ) setiap yg berlaku ada hikmahnya kita 
             x tahu sb  itu rahsia tuhan kepada kita dan yg penting itu adalah yg terbaik tuk 
             kita..tuhan x kan  menganiayai hambanya...sabar yer, ko tuhan bg dugaan mcm ni, ada 
             org lain teruk lg pada ko...


Kwn   : aku dah beringat, bw keta pun x laju....


Aku   : tu la aku ckp ko dah beringat..berhati- hati masa memandu,itu bkn salah ko tp dah tuhan 
            nak uji ko..so ko kena gak....ada la tu salah silap ko yg ko sendiri x tahu....so jadikan 
            setiap yg berlaku adalah pembalasan ke atas apa yg kita x tahu apa salah kita 
            terhadapNYA.


Kita perlu faham bahawa hidup ini adalah peraturannya. Tidak semua yang kita nak kita akan dapat. Inilah yg kita panggil sunahtullah, siapa yang tidak mahu menerima hakikatnya, maka kita tidak layak tuk hidup. Contohnya klu kita nak msk mesti guna tangankan, mana blh nak guna kakikan..klu dia nak guna kaki gak  maka dia tidak layak tuk memasak la kan...




Nota :


salahkah aku update blog..sekadar tuk mengisi masa yg ada..kenapa org nak kisah pasai aku...... 



2 ulasan:

HappyIrfa berkata...

PADA AKAK..
w.pun mcm mana perit pun dugaan hidup ini..selagi kita bernyawa hidup mesti diteruskan.dengan bermuram durja hantuk kepala kat dinding mslh takkan selesai..

kita yg menentukan nak ceria atau berduka.selebihnya brdoa pd Allah

yani-pali berkata...

betul la tu kak...Jika kita tidak diuji, bagaimana kita hendak mendapat pahala sabar, syukur, reda, pemaaf, daripada Tuhan.. maka dengan ujian inilah kita akan meraih sebanyak-banyaknya pahala dan keredhaan Allah..