Rabu, 23 Mei 2012

Bila Manusia Hilang Kemanusiaannya

Sekarang manusia lebih pentingkan diri sendiri..hak sendiri...dah tiada rasa belas kasihan kat org..rasa malu..rasa bertimbang rasa terhadap satu sama lain..janji diri ko lepas settle....

Adoiii penat la dengan karenah manusia sekarang....semalam kuar ofis agak lambat  around 5.24pm gtu...itu pun sib baik tgk jam..klu x mmg lambat lagi la kot balik semalam...ngah leka ngan surat jemputan BOD sampai waktu blk pun  lupa....adoiii

aku cukup bengang ngan manusia ni klu naik tren x reti nak beratur & main redah je masuk..aku yg memboyot ni pun dilanggarnyer....pada hal aku kat depan..siap beratur lagi..tp bila ada manusia yg hilang kemanusiaanya ni  mmg akan ada manusia lain la yg teraniaya.. itu baru fasa nak msk tren..ni belum masuk part dlm tren yang pack mcm dalam tin sardin....

aku punya style, klu naik tren aku x suka nak duduk depan org yg ngah duduk tu,tambahan plak aku mengandung skrg..aku x nak nyusahkan org yg duduk tu..biarlah mmg dah ditampalkan tempat duduk itu tempat untuk wanita mengandung..dan yg aku paling x tahan tempat duduk itu adalah dipenuhi dgn orang lelaki..aku cukup x respect lelaki yg mcm tu....pas tu plak buat x tahu je bila ada pompuan yg mengandung ni sedang berdiri....aku lebih rela berdiri dari berebut tempat semata - mata nak duduk....tapi agak sedih bila manusia sekarang tiada rasa kasihan dengan insan yang lemah, yg betul - betul perlukan tempat duduk itu..

aku selalu gak nampak makcik - makcik yang sebaya mak aku.....sanggup diaorang tgk je makcik tu tanpa mempelawa mak cik itu duduk..sedangkan setiap org blh membayangkan if itu mak ko..mcm mana perasaan ko..tp x tahu la kot mmg korang punya attitute mmg mcm tu....terlalu sedih dengan perangai manusia yang ambik mudah dengan semua perkara...beringatlah...

" Orang beriman akan terus membuat kebaikan kerana yakin adanya Hari Ahirat. Di sana setiap kebaikan pasti mendapat balasan. Apa yang lebih diharapkan adalah ganjaran akhirat bukan keuntungan dunia. Hidup di dunia adalah  untuk ‘menanam’ pohon kebaikan sebanyak-banyaknya. Insya-Allah di akhirat nanti akan dituai hasilnya"

3 ulasan:

Mak Wardah berkata...

Salam. Bagi agak lelaki yang membiarkan perempuan mengandung berdiri adalah lelaki Pondan sahaja. Kalaulah dia anak lelaki akak dah lama akak cubit perutnya.

Mak Wardah berkata...

Salam kenal.Kalau lelaki2 tu anak akak dah lama perut dia orang kena cubit. Langsung tak gentleman...memalukan

yani-pali berkata...

entah la..susah nak ckp manusia skrg kak...penat je memikirkan org jenis mcm ni..x de hati perut